Verslag Kampen – Apeldoorn

Damclub Apeldoorn heeft de derde wedstrijd nipt verloren van Kampen met 9-7. Vooraf was er natuurlijk alweer topoverleg geweest over de bordindeling. Op vrijdagavond werd de coach ruw in zijn voorbereiding gestoord, want Jan kon niet meedoen. Gelukkig hadden we Hans Luchies als vervanger achter de hand zodat we met acht man af konden reizen naar Kampen. Alle spelers hadden er zin in en waren scherp. Kampen trad aan in een minder sterke formatie dan we hadden verwacht. Hun opstelling sloot wel aan bij onze prognose. Onze opstelling was: Fred op 1, Willem op 2, Frans op 3, Albert op 4, Hans Luchies op 5, Hans van Hal op 6, Erik op 7 en Dick op 8. Wegingen voor een 8-8 om zo een punt te pakken tegen deze medekoploper.

De partijen gingen lange tijd gelijk op. We waren aan elkaar gewaagd. Bij Albert tegen Teun van Gelder ging het helaas mis. Albert had een flankopening met na de opening een goede stand. Hij bracht schijf 24 naar 15 en deze actie ging tegen hem werken. Er kwam een kleine combinatie in naar 45. Albert vocht nog voor wat hij waard was. Teun haalde de punten voor Kampen solide binnen. 2-0 achter.

Frans had een klassieke stand tegen Arie Heikoop en hier werd het evenwicht eigenlijk nauwelijks verbroken. Na een 40-tal zetten werd de vrede getekend. Stand 3-1 voor Kampen.

Fred speelde tegen Wim Dekker en stond een flankaanval toe versus omsingeling. De omsingeling kwam niet helemaal uit de verf en Fred greep in door middel van het wegruilen van de voorpost. Hierdoor kreeg Wim een voorpost op 22. Deze kon niet goed worden aangevallen. Wim maakte echter een rekenfout waardoor Fred een 2 om 3 kon nemen en schijfwinst had. Zijn lange vleugel was echter dusdanig verzwakt, zodat Wim voldoende compensatie had. Remise was ook hier de uitslag. Stand 4-2, Kampen nog steeds aan de leiding.

Hans Luchies had tegen Harm Kist een klassieke stand met een hangende schijf op 10. Is niet goed zou je zeggen. Voor Hans maakt dit niet uit. Hij wist toch zijn lange vleugel te ontwikkelen en na wat ruilwerk tussen de zetten 25 en 30 wordt de klassieke structuur verbroken en nemen beide een voorpost in. De stand van Hans is echter veel flexibeler. Hans besluit de voorpost van Harm af te ruilen en geeft hiermee zijn voordeel (winstkansen) weg. Uiteindelijk loopt ook deze partij naar remise. Apeldoorn nog steeds op achterstand (5-3).

Bij Erik tegen Piet Dijkstra gaat het ook gelijk op. Erik bezet steeds veld 29 om tot voordeel te komen. Piet ruilt de schijf weg of valt deze gecontroleerd aan. Ook hier wordt het remise. Met nog drie partijen te gaan is de stand 6-4 voor Kampen.

Dan slaat het noodlot toe. Dick heeft een eindspel met wederzijdse dammen en heeft tijdnood. Dit gaat niet goed. Dick overziet een remise afwikkeling en nadat Geert een tweede dam heeft gehaald, geeft Dick op. Extra spijtig omdat Dick de partij weer solide had opgezet en zijn tegenstander naar de rand had gedwongen. In het middenspel mist Dick echter een zeer kansrijke voortzetting (op zet 38 had Dick 42-38 i.p.v. 49-43 moeten spelen). Hierna kantelt de partij en moet Dick een extra schijf geven om door te breken. Remise is dan zeker nog mogelijk. Gevolg is dat de laatste twee partijen gewonnen moeten worden om nog tot een gelijkspel te komen. Stand 8-4 voor Kampen.

Hans van Hal heeft zijn tegenstander Harwin Reuvekamp onder constante druk in een klassieke stand. Op zet 34 weet Harwin zich los te ruilen en moet er weer opnieuw worden opgebouwd. Nadat Harwin in de opbouw zichzelf een zwakke schijf op 15 heeft toegestaan, weet Hans het klassieke standje dat dan ontstaat om te zetten in winst. De stand is weer wat dragelijker, 8-6.

In de laatste partij speelt Willem tegen Henk Kamminga. Willem speelt een zeer degelijke partij. Het evenwicht wordt echter nooit verbroken, dus blijft er remise over en rest Apeldoorn niets anders dan met een kleine nederlaag huiswaarts te keren. Eindstand 9-7 voor Kampen.

Ondanks de nederlaag kunnen we terugkijken op een goede wedstrijd. Nu analyseren en voorbereiden op de volgende wedstrijd tegen Wapenveld. Zij zijn met Kampen koploper in klasse 2B met drie gewonnen partijen.

partijen stand in 2e klasse B