Verslag Dios IJsselstreek-Apeldoorn

Damclub Apeldoorn heeft de vijfde wedstrijd met een monsterzege afgesloten tegen Dios IJsselstreek. Toen de ‘kruitnootdampen’ waren opgetrokken stond er 2-14 voor Apeldoorn op het scorebord.

Aangezien Kampen en EyeT Webdesign gelijkspeelden en Vechtstreek deze ronde vrij was, staat Apeldoorn nu op een gedeelde 1e plaats samen met Kampen. De eerste helft van de competitie is gespeeld en met 8 uit 5 doet Apeldoorn het zeer goed in de 2e klasse B.

Om eventuele tegenslagen het hoofd te kunnen bieden had de coach zichzelf reserve gezet. Met de coronagolf, het griepseizoen in aantocht en de intocht van Sinterklaas kan een dammer zomaar worden “geveld”. Gelukkig hadden we geen last van de nieuwe maatregelen die zijn ingevoerd. Het team van  Apeldoorn raakt door de goede resultaten steeds meer gemotiveerd en de wil en het vertrouwen om te winnen is groot. De tegenstander had de opstelling aangepast. Dit was voor ons prima.

De speellocatie was in café Grenszicht bij Eibergen. De coach zag dat alle spelers tijdig binnenkwamen, alleen Willem was iets later (waarschijnlijk een Duits sprekende TomTom).  Na het welkomstwoord van Dios, werden de klokken aangezet en kon de strijd beginnen.

Na het eerste uur zag het er nog niet zo florissant uit. Een paar borden hadden voordeel, op de meeste borden was het gelijkwaardig. De coach liep fronsend langs de borden en ging regelmatig naar buiten om zijn hoofd weer helder te krijgen. In het tweede/derde uur begon het te lopen voor Apeldoorn.

Dick aan bord 3 bouwde een sterke centrumstand op. Toen zijn tegenstander de verkeerde voortzetting deed (op zet 27 was 43-39 nodig ipv 30-25). Dick sloeg toe met de aanval op schijf 28 en na de achterloop met 42-37 om de schijf terug te winnen, was het gebeurd. De eerste 2 punten voor Apeldoorn in de tas.

Hans van Hal aan bord 1 had zijn tegenstander vanaf de opening goed onder druk. Schijf 28 werd onder vuur genomen en na 20 zetten werd deze schijf gewonnen. Met een schijf voor werd na 37 zetten de winst geforceerd.
0-4 voor Apeldoorn. De coach liep wat meer ontspannen rond.

Ondertussen had Willem aan bord 8 een goede stand met combinatie mogelijkheden. Hij kreeg een remise aanbod van zijn tegenstander. Willem ging even in overleg met de coach. Hij kreeg te horen om toch nog even door te spelen. Willem ging er nog eens voor zitten en even later nam hij een winnende combinatie. 0-6 voor Apeldoorn. De coach liep steeds trotser rond.

Jan had aan bord 2 een Ghestem doorstoot genomen, deze leek niet zo goed. Zijn tegenstander wist er ondanks stug spel geen gebruik van te maken en Jan vlocht een kleine combinatie in de stand. Hij kwam op dam en de partij was gedaan. Een grote uitslag lag in het verschiet. 0-8 voor Apeldoorn. De coach lispelde al de slogan “wij zijn de beste”.

Frans had aan bord 6 een soort ‘1,5m afstand’ partij. Zijn flankaanval werd afgebroken en er zat geen (carnaval)muziek meer in de stand. Toen zijn tegenstander op zet 43 weer een grote ruil had ingezet werd er tot remise besloten. Dit was natuurlijk wel het winnende punt voor Apeldoorn. Stand 1-9. Je zag de coach neuriën “wij zijn de beste”.

Hans Luchies had aan bord 7 inmiddels een winnende stand op het bord gekregen. Zijn tegenstander miste in het middenspel een paar betere voortzettingen en dat moet je niet tegen Hans doen. Na de achterloop met 37-32 op zet 47 is het definitief afgelopen voor wit. Hans wint eerst een schijf en even later de partij. 1-11 voor Apeldoorn. De coach zag het alles glunderend aan. Dit ging een goede score worden.

Erik had in een klassieke partij vrijwel winnend voordeel behaald. Zijn tegenstander miste de remisemogelijkheden. Hij wist nog wel door te breken naar dam. Deze dam werd door Erik gevangen en de score van 1-13 stond op het bord. De coach keek tevreden rond, het team presteerde boven verwachting.

Albert aan bord 4 speelde een degelijke partij en haalde zijn eerste punt binnen. Het evenwicht in de partij werd nimmer verbroken en Albert had vaak de iets betere stand. Zijn trainingsarbeid begint vruchten af te werpen.

En daar was de monsterscore van 2-14! En de coach? Die blikte over de grens en was alweer bezig met de volgende wedstrijd over twee weken.

1 gedachte over “Verslag Dios IJsselstreek-Apeldoorn”

1. Beste Hans, dank voor de goede en vlotte verslaglegging van onze wedstrijd tegen Dios-IJselstreek. Onze aardrijkskundige kennis is verrijkt met de kennis dat de IJsselstreek grenst aan de Duitse grens.
    Mogelijk is in de agenda de voor ons belangrijke datum van 27/11 nog op te nemen.
    Met dammersgroet,
    Hans Luchies.