Verslag Apeldoorn – Eye-T Webdesign (Wapenveld)

Damclub Apeldoorn heeft zich knap hersteld van het verlies tegen Kampen door koploper Eye-t Webdesign (Wapenveld) met 9-7 te verslaan. Apeldoorn staat nu op de gedeelde tweede plaats met slechts 1 punt achterstand op koploper Kampen.

Na het verlies tegen Kampen is er veel tijd gestoken in gesprekken, analyses en voorbereiding om de spelers weer op scherp te zetten voor deze belangrijke wedstrijd. Deze tijd was wel besteed, want iedereen zat geconcentreerd achter de borden. Onze opstelling was de volgende: Fred op 1, Albert op 2, Dick op 3, Hans Luchies op 4, Willem op 5, Jan op 6, Hans van Hal op 7 en Erik op 8.

Onze tegenstander arriveerde met twee invallers met een behoorlijke rating. Ondanks dat we op twee borden de juiste namen hadden voorspeld, viel hun opstelling ons niet tegen. Nog even snel werden de laatste tips aan een paar spelers doorgegeven. Het idee was toch wel dat we een redelijke kans zouden hebben om dit team te verslaan. Na het welkomstwoord door Albert, werden de klokken in werking gezet en ging de wedstrijd van start.

Jan op bord 6 speelde tegen Wim Mol een gesloten klassieke partij. Na 31 zetten was er een gelijkwaardige stand ontstaan. Wim had toen 34-30 of 34-29 moeten ruilen want Jan had slim de coup royal in de stand gevlochten. Wim zag deze over het hoofd en speelde 42-37. Jan bedacht zich geen moment en sloeg toe met 24-29 etc. en na de uitvoering van de slag gaf Wim direct op. Hiermee was het 2-0 voor Apeldoorn.

Hans Luchies op bord 4 moest zijn meerdere erkennen in Geurt Souman. In een open partij wist Geurt zijn stand beter op de bouwen. Na een foutieve ruil op zet 35 (17-21), in een al mindere stand, werd Hans verrast met een dubbele dreiging. Hans offerde nog wel een schijf er was echter geen compensatie en de partij ging verloren. Stand 2-2.

Erik aan bord 8 speelde tegen de geslepen Henk Mosterd. In een klassieke partij met wederzijdse kerkhofbezetting nam Henk op zet 22 een grote ruil (de zenuwen begonnen hem parten te spelen). In de opbouwfase hierna speelde Erik het beter. Hij zette de korte vleugel van Henk vast. Helaas werd op zet 35 de beste voortzetting gemist. In plaats van 13-18 had Erik via 11-17 aanzienlijk (winnend) voordeel kunnen behalen (zie variant in toernooibase). Hierna was de stand weer gelijkwaardig. Na eerst nog een remise aanbod van Henk te hebben afgeslagen, werd uiteindelijk de vrede getekend. Stand 3-3.

Nog vijf borden te gaan. Waar zouden de beslissingen vallen?
Aan bord 7 wist Hans van Hal zijn tegenstandster Alie Beekman te verslaan en Apeldoorn weer op voorsprong te zetten. Na een rustige opening nam Alie een halve hekstelling in met twee schijven op de lange lijn. Tevens nam ze een voorpost op veld 27. Hans verzwakte het zwarte centrum door een paar keer via 34-30 achter te lopen. Vervolgens werd schijf 27 afgeruild en voordat Alie de lange vleugel wat kon ontwikkelen, verbrak Hans de halve hek met een goede stand (zie de stand na zet 30). Op zet 33 en 34 gaat zwart definitief in de fout en hierna wint Hans geforceerd een schijf en later de partij. Stand 5-3 voor Apeldoorn.

Fred aan bord 1 had zich al helemaal voorbereid op een treffen met Albert Lusink. De gewenste opening kwam op het bord en Fred wist wat hem te doen stond. Fred nam een opsluiting die op enig moment weer werd verbroken door Albert. De stand die hierna overbleef was gelijkwaardig. Hierna stevent Fred resoluut op de remise af, want ook hij had gezien dat Albert Borreman minder stond, Willem zeer goed en Dick op remise. Een gelijkspel of zelfs winst lag in het verschiet. Stand 6-4 voor Apeldoorn.

Willem aan bord 5 tegen Gerrit Eilander was lange tijd een gelijkopgaande partij. Na een rustige opening kwam er een klassieke stand op het bord. Gerrit verbrak deze rond zet 40 en zette de aanval in op de lange vleugel van Willem. Deze had zijn stand goed staan en nadat Gerrit zichzelf met een achtergebleven schijf had opgezadeld, ging hij op zet 49 in de fout. Na 27-31 is het verloren voor Gerrit. Na een offer van twee schijven weet Gerrit nog wel op dam te komen. Willem maakt het vakkundig af en wint de partij. Hiermee is punt 8 binnen en hebben we dus minimaal een gelijkspel met nog twee partijen aan de gang. Stand 8-4 voor Apeldoorn.

Dick op bord 3 was getergd vanwege zijn verliespartij tegen Kampen. Hij had een lastige tegenstander aan Eric Bakker. Zowel Dick als Eric wisten geen van beiden doorslaggevend voordeel te verkrijgen. In het eindspel (6 om 6 stand) waarin Eric wat beter staat, weet Dick via een offer met tussenloop voldoende compensatie te krijgen om zo remise en het winnende punt voor Apeldoorn te scoren. Stand 9-5 voor Apeldoorn.

Albert op bord 2 was inmiddels in een verloren stand terechtgekomen tegen Henk van Renselaar. Albert ploeterde nog even door, na 53 zetten moet hij echter de strijd staken. Eindstand 9-7 voor Apeldoorn. Albert had een klassieke partij tegen Henk. Deze was gelijkwaardig. Op zet 43 maakt Albert de definitieve fout 30-35 i.p.v 8-12. Hierna loopt de zwarte stand vast en moet Albert een schijf geven. Even later verliest hij ook de partij.

Het was al met al een spannende middag, waarbij het scoreverloop voor Apeldoorn goed verliep met een mooie eindoverwinning.

→ partijen stand in 2e klasse B

Plaats een reactie