Verslag Raalte – Apeldoorn

Afgelopen zaterdag is de bondscompetitie weer van start gegaan. Voor onze eerste wedstrijd mochten we afreizen naar Raalte. De wedstrijden worden nu met 8-tallen gespeeld. Omdat we vooraf wat informatie hadden ontvangen dat Raalte met 7 spelers zou aantreden, was het nodig om de opstelling wat aan te passen. Dit was coach (Louis) van Amersfoort wel toevertrouwd. Moeiteloos toverde hij de volgende wijzigingen uit zijn mouw. Willem op 1 gezet, Hans op 4 en Albert op 8. Deze tactische zet zou het antwoord moeten zijn op de Raalte-opstelling.

Normaal laat een team dan bord 8 leeg. Aangezien dit geen plicht is, hadden we geanticipeerd op het leeg laten van bord 1. Na een mooie ochtendrit met veel zon, waren we ruim op tijd in Raalte. Daar bleek dat ook Raalte goed over de opstelling had nagedacht en zij lieten bord 3 leeg en hadden John Folkers op 1 gezet. Dit betekende dat Dick Beking een rustige middag had en er dus een 0-2 stand op het scorebord stond.

Om 12.00 uur gingen de rest van de partijen van start. Op bord 7 haalde Erik van de Haar een damzet uit tegen Gerrit Visscher, die met gelijk aantal schijven werd afgenomen. Erik zette hierna goed door en weer wist hij met een kleine combinatie Gerrit te verschalken. Dus 0-4 voor Apeldoorn.

Helaas maakte Hans Luchies een rekenfoutje op bord 5 en hij kwam een schijf achter tegen André Klein Tank. André wist deze schijfwinst in partijwinst om te zetten. Stand 2-4 voor Apeldoorn.

De partijen van Frans de Jonge tegen Jan van Buiten (bord 3) en Willem Starkenburg tegen John Folkers (bord 1) gingen gelijk op en eindigden in remise. Stand 4-6 voor Apeldoorn.

Fred van Amersfoort had tegen Ab Steenbergen een risicovolle bonnard moeten innemen. Fred nam een combinatie die beiden een dam opleverde. De dam van Fred werd afgenomen. Dit was analytisch nog gelijk. Beide spelers overzagen goede zetten en Fred miste op de 39e zet nog de winst. Uiteindelijk werd ook hier de vrede gesloten. Stand 5-7 voor Apeldoorn.

Toen waren alleen de partijen Albert Borreman tegen Hein Hulzebosch en Hans van Hal tegen Jan Preuter nog aan de gang. Albert had een mooie stand opgebouwd. Helaas kwam er na een achterloop een soort coup royal in en was de stand direct verloren voor Albert. Stand 7-7 voor Apeldoorn!?

Hans van Hal had klein voordeel tegen Jan Preuter. Deze verdedigde zich zeer goed. Blijkbaar werd de druk hem te groot toen hij het remisepunt moest gaan binnenhalen. Jan verrekende zich en in plaats van via een beoogde plakker op dam te komen, verloor hij een schijf en even later de partij.

Eindstand 7-9 voor Apeldoorn.

En zo heeft het team Apeldoorn de eerste twee punten binnen in de 2e klasse B.

Over twee weken thuis tegen DEZ Laren. De coach is al aan het puzzelen over de opstelling die ons minimaal een punt moet gaan opleveren.

partijen stand in 2e klasse B