Damclub Apeldoorn verliest ruim van Hoogeveen 2

Koninklijke Nederlandse DambondOp zaterdag 15 oktober was de 3e ronde van de bonds­competitie. Damclub Apeldoorn heeft de goede start (3 uit 2) geen goed vervolg kunnen geven. Hoogeveen 2 won met ruime cijfers 12-4. We wisten dat Hoogeveen 2 een sterk team heeft. Toch was het verlies ruimer dan gedacht.

Hoe ging een en ander zijn werk:

We hadden de opstelling aardig door elkaar gehaald om de tegenstander in verwarring te brengen. Hoogeveen had er echter goed over nagedacht en zo verwarring alom. Een opstelling is slechts één ding, er moet gedamd worden! En dat hebben we ook gedaan. Aan alle borden werd strijd geleverd met veel boeiende partijen. Helaas vielen de ‘kwartjes’ dit keer naar de verkeerde kant, want Fred, Erik en Albert hadden remise in handen. In Toernooibase staan weer diverse fragmenten.

Aan bord 5 speelde Dick een flankpartij waarin hij een iets mindere stand had. Op zet 28 doet hij een fout zet en er volgt een combinatie die gelijk fataal is. 2-0 voor Hoogeveen.

Op bord 1 speelde Willem een opening die hij wel vaker op het bord heeft gehad. Nadat hij op de 17e zet 11-16 speelde, werd de aanval op schijf 27 geopend. Willem raakte vervolgens een schijf achter en had geen compensatie. De achterstand was nu 4-0.

Erik aan bord 3 speelde een goede partij en had remise in handen. Helaas maakte hij een denkfout en na het weglopen met de schijf bleef hij op slag staan. Zijn tegenstander maakte hier goed gebruik van en toen was het 6-0 achter.

Jan speelde een klassiek-achtige partij aan bord 4, waarbij hij in het late middenspel een doorbraak achterwege liet. Dan had zijn tegenstander nog hard moeten werken voor de remise. Nu liep de partij vrij geruisloos naar remise. Stand 7-1

Albert was op bord 2 hard op weg om een mooi punt te halen tegen een goede jeugdspeler. Hij speelde een solide partij. Helaas zag hij een eenvoudige dam vangst over het hoofd en hij moest alsnog in verlies berusten. 9-1.

Hans van Hal zat aan bord 6 en had een onvoltooide hekstelling partij. Na een foutieve achterloop van zijn tegenstander werd er schijfwinst geboekt. Dit had natuurlijk eenvoudig naar winst moeten worden gevoerd. Op zet 48 maakte Hans echter een fout waardoor het remise had kunnen worden. Zijn tegenstander zag de juiste voortzetting niet en de wedstrijd eindige met een zevenklapper en bordje leeg. 9-3 voor Hoogeveen.

Hans Luchies aan bord 8 had een mooie partij die veel denkwerk vergde. Zijn tegenstander nam in het late middenspel een doorbraak. Bij goed spel had was deze gewonnen. Nadat de winnende voortzetting was gemist, wist Hans in een fraai eindspel de remise veilig te stellen. Stand 10-4.

Fred aan bord 6 trof een sterke tegenstander. Het werd een boeiende partij waarin Fred op het eind nog remise kon maken ondanks twee schijven achterstand. Helaas ging hij van de lijn 1-45 af en hierdoor kon zijn tegenstander een winnende stelling opbouwen die precies op tempo uit was. Eindstand 12-4 voor Hoogeveen.

Al met al een leerzame middag met interessante partijen!